Διευκρινήσεις – δεσμεύσεις για τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ απο τον Σπύρο Βούγια

Σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, θα ήθελα να κάνω τις παρακάτω διευκρινήσεις για ενημέρωση του επιβατικού κοινού της Θεσσαλονίκης με γνώμονα τη σταθερή επιστημονική και πολιτική μου υποστήριξη στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης τα τελευταία 30 χρόνια.
  1. Η αύξηση στο κόμιστρο των λεωφορείων του ΟΑΣΘ ήταν μεγάλη αλλά υποχρεωτική λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Με παρέμβαση του υπουργείου και δική μου προσωπικά, η αύξηση αυτή περιορίστηκε κατά πολύ (ο ΟΑΣΘ πρότεινε αντίστοιχα τιμές εισιτηρίων 1,0 και 1,20 ευρώ, με βάση τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με τον Υπουργό της Νέας Δημοκρατίας κ. Μ. Λιάπη το 2008 και ισχύουν για κάθε χρόνο μέχρι το 2017). Έχω δεσμευθεί εκ μέρους του υπουργείου και προσωπικά πως δεν πρόκειται να υπάρξει άλλη αύξηση τουλάχιστον για τα επόμενα 2 χρόνια.
  2. Πιο Συγκεκριμένα, κύρια αιτία της αύξησης ήταν αφ’ ενός η μείωση κατά 20 εκατομμύρια ευρώ του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του ΟΑΣΘ (από 185 σε 165 εκατομμύρια ευρώ) και αφετέρου ο περιορισμός της επιδότησης κατά 20 εκατομμύρια ακόμη (από 113 σε 93 εκατομμύρια ευρώ) από το Υπουργείο Οικονομικών. Το ΄΄άνοιγμα΄΄ αυτό των 40 εκατομμυρίων ευρώ ζητήθηκε από το Υπουργείο να καλυφθεί με περισσότερες περικοπές του ΟΑΣΘ κατά 60%  δηλαδή κατά 25 εκατομμύρια περίπου ενώ το υπόλοιπο 40% (περίπου 15 εκατομμύρια) έπρεπε αναγκαστικά να καλυφθεί από την αύξηση των εισιτηρίων.
  3. Αξίζει να σημειωθεί ότι από φέτος, τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ όχι μόνο δεν μειώθηκαν αλλά αντιθέτως επεκτάθηκαν σε 9 ακόμα Δήμους του Νομού Θεσσαλονίκης. Για την κάλυψη αυτή των επεκτάσεων αγοράστηκαν 18 νέα λεωφορεία ενώ στις επιπλέον δαπάνες έπρεπε να συνεκτιμηθεί και η αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης.
  4. Στις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές παροχές με μειωμένο εισιτήριο για τις ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες (δωρεάν για ΑΜΕΑ, σώματα ασφαλείας και στρατιωτικούς και 50% μείωση για πολύτεκνους, μαθητές και φοιτητές) διερευνάται σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και η επέκταση του μειωμένου εισιτηρίου για τους ανέργους με χαμηλό εισόδημα αλλά και για το σύνολο των ηλικιωμένων πάνω από 65 έτη.
  5. Σε σχέση, τέλος, με τη συγκεκριμένη αύξηση, το ενδιαφέρον πρέπει να εστιαστεί στους καθημερινούς χρήστες που μπορούν να προμηθευτούν τη μηνιαία (ή την ετήσια) κάρτα πολλαπλών διαδρομών των 30 ευρώ (ή 300 ευρώ για την ετήσια). Για τα μεμονωμένα εισιτήρια, η τιμή του 0,90 ευρώ προσφέρει μεγαλύτερη διάρκεια διαδρομών (90 λεπτά της ώρας αντί για τα 70 που ίσχυαν πριν)  με μετεπιβίβαση προς μια μόνο κατεύθυνση.  Επίσης είναι μικρότερη από την τιμή που ίσχυε πριν (1 ευρώ) για περισσότερες όμως μετεπιβιβάσεις προς κάθε κατεύθυνση (90 λεπτά της ώρας). Προτίθεμαι να διερευνήσω άμεσα το θέμα της δυνατότητας κίνησης και προς τις δύο κατευθύνσεις με το εισιτήριο των 0,90 ευρώ και εφόσον το κόστος δεν είναι απαγορευτικό να προτείνω στον ΟΑΣΘ συμπληρωματική ρύθμιση
  6. Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν την ανάγκη της στήριξης από όλους τους πολίτες, του συγκοινωνιακού έργου των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη που μεταφέρουν καθημερινά περίπου 500 χιλιάδες επιβάτες σε όλο το μήκος και το πλάτος του νομού και σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Πρέπει να τονιστεί ότι σε σχέση με το προσφερόμενο μεταφορικό έργο, η τιμή του εισιτηρίου παραμένει από τις χαμηλότερες στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Τα έσοδα από τα εισιτήρια μαζί με την κρατική επιδότηση συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του συστήματος με εργασιακή ειρήνη και σχετικά υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που πρέπει συνεχώς να βελτιώνεται (επεκτάσεις δικτύου, υπηρεσίες τηλεματικής, ανανέωση του στόλου των λεωφορείων κλπ.)
  7. Για όλους αυτούς τους λόγους θεωρώ πως η πράξη της μη καταβολής εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες αποτελεί ευθεία υπονόμευση του ίδιου του συστήματος των λεωφορείων που επιδοτείται κατά 60% περίπου από το σύνολο του ελληνικού λαού δηλαδή τους κατοίκους όλων των άλλων πόλεων εκτός από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Σε αυτούς που σήμερα δεν επιδοτούνται και πληρώνουν πολύ ακριβότερα χαμηλότερου επιπέδου υπηρεσίες από τα αστικά ΚΤΕΛ μεταβιβάζεται το κόστος της εκ του ασφαλούς ΄΄ανυπακοής΄΄ που θέτει σε κίνδυνο την ομαλή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, τις εργασιακές σχέσεις καθώς και την ποιότητα εξυπηρέτησης προς το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης.
Σπύρος Βούγιας
Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης – ΠΑΣΟΚ
Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά Άρθρα